Bali is nog steeds Bali..

16 juli 2023 - Bukit Peninsula, Indonesië

Voordat we vertrokken kregen we soms te horen hoe Bali is veranderd en het er te druk is geworden. Dat was eigenlijk voor onze vorige reis (2019) ook al zo. En toch doet het je even twijfelen of het wel zo slim was om hier weer naartoe te gaan.. Hoewel het inderdaad veel drukker is met allerlei toeristen op plekken waar wij vroeger zo'n beetje de enige withoofden waren en het verkeer daardoor ook veel van je geduld vraagt, is het er niet minder leuk door geworden!

Als je door de drukte soms en langs het verkeer heenkijkt, kun je nog steeds het Bali zien waar wij zo verliefd op zijn geworden; De mensen op hun motortjes met allerhande koopwaar, van speelgoed tot ladders en krupuk. Hele families samen op de brommer en in de chaos vaak nog tijd voor zo'n grote glimlach of een "Hello misterrrrr!" Mij mag je hier in de auto zetten en de hele dag rondrijden, ik word er heel blij van!

770B8FB1-74FB-4A76-9726-05FFDD58C936 3EA9C6C3-8114-4466-9383-0C6B022E23FE4230028B-5576-49C2-A98F-1375A329BF3E

En dan natuurlijk de prachtige natuur. Het fruit aan de bomen, bananen, enorme citrusvruchten, mango's, alles wat in het seizoen is, ook uitgestald langs de weg, gigantische kokospalmen en natuurlijk de mooiste bloemen! Behalve mijn ogen de kost geven, gebruik ik mijn neus en oren. Uiteenlopend geuren komen je de hele dag tegemoet; van sateh-tjes, tot wierookjes, tot een verbrande berg vuilnis. Van heerlijk tot gatsie!Ik keek uit naar het geluid van de Balinese duifjes, die heel anders koeren dan de Nederlandse. Dat van de gecko, het tikken en dan uitroepen van z'n eigen naam, de zoemende motortjes. Dit alles maakt Bali wat ze is!! De cultuur blijft dezelfde; De mensen offeren zoals ze dat iedere dag doen. Alles zal daarvoor blijven wijken, ook al komt dat een ander niet uit. En daardoor blijft Bali zo mooi zichzelf, er zijn al anderen genoeg!

Balinese vogelverschrikker

1. Wouter Halbersma:
    Leuk om te lezen ! Lekker genieten met zijn allen
  2. Omama Marianne:
    16 juli 2023
    Wat een mooie plaatjes weer! Ik ruik gewoon alle bekende luchtjes 🤗🌺🥳en geniet heerlijk met jullie mee💋😎
  3. Linda:
    16 juli 2023
    Oooh wat een feest om dit alleen al te lezen. De geuren, de geluiden en de beelden. Ik ruik, hoor en zie het allemaal. 😘
  4. Evelyne:
    16 juli 2023
    Ben heel blij dat jullie zo genieten van Bali.
    Het is en blijft een bijzonder eiland met zijn geuren, kleuren en bevolking!
    Geniet er lekker van en houd de mooie herinneringen vast ❤️