Candi Dasa, duiken of niet?

26 juli 2023 - Karangasem, Indonesië

Nog zo'n plekje waar we veel hebben meegemaakt. We verblijven in een favoriet klein hotel recht aan de baai van Candi Dasa met uitzicht op Nusa Penida en de (duik) eilandjes Tepekong en Mimpang. Ons reisgezelschap was altijd anders hier. De voornaamste reden om hier naartoe te gaan was het duiken. En man, wat hebben we hier spannende dingen meegemaakt! De eerste keer was met een duikfanaat uit Duitsland; Jürgen had zijn eigen duikschooltje in Padang Bai en per toeval had Evelyne eens naast hem gezeten in het vliegtuig. Hij had met zoveel passie verteld over deze duikstekken, dat wij dat graag uitprobeerden.  Samen met hem en zijn toenmalige vrouw hebben we de meest bijzondere duiken gemaakt, met op en neer stromingen waarbij je ondersteboven langs het rif zoefde, grotten die gebruikt werden als slaapkamer voor rifhaaien tot duiksafari's in het kanaal voor de ferry aldaar, op zoek naar een zeldzaam pygmee zeepaardje op zijn zeldzame waaierkoraal. We hebben er veel geleerd over alles wat hier onder water leeft en hun bijbehorende onderwater gebaren om elkaar op hun aanwezigheid te kunnen wijzen. In de loop van de jaren waren er altijd vrienden en familieleden om samen met ons op avontuur te gaan en dat zijn waanzinnige herinneringen!

We hadden in Valkenburg bij een duikwinkel knappe maskers en snorkels aangeschaft voor de jongens om goed voorbereid te water te gaan en ook een plan om rustig te wennen aan het snorkelen in Permuteran en bij Menjangan, maar daar waren we natuurlijk uiteindelijk maar alleen 1 nacht door wat er met Manu gebeurde. Het plan was ook te gaan duiken in Candi Dasa en Tip eventueel een introductie duik te laten maken als hij dat wilde. We schrokken ons rot van de prijzen, Tip was nog niet comfortabel genoeg en de jongens de hele ochtend alleen bij het hotel achter laten, zat ons ook niet lekker. We besloten om zelf op pad te gaan om te snorkelen, want we hebben tenslotte een auto tot onze beschikking. We reden naar Tulemben waar het scheepswrak de US-Liberty, gezonken tijdens WO-2, ligt. We hadden de dag ervoor geoefend in Blue Lagoon bij Padang Bai. Ik zag dat vlakbij het wrak een leuk hotel aan het water ligt en we besloten hier te vragen of we mochten parkeren als we er zouden lunchen. Dat was geen probleem. Het bleek een heerlijke plek te zijn en we konden ons installeren op een van de loungeplekjes aan het water met een douche en schone toiletten binnen handbereik. Het was genieten! Voor de deur van het hotel liep je zo de zee in en we hebben er de mooiste vissen en het meest kleurrijke koraal gezien. Manu liep letterlijk over een felgekleurde Murene heen, Gui zwom tegen een schildpad aan zo groot als Tipi en we vonden veel bijzondere vissen op onze tochtjes die dag. Voldaan en met vervlogen duikbehoeftes voor deze vakantie reden we de prachtige weg terug naar Candi Dasa.

Mooi oost Bali💚Meer te ontdekken dan alleen het wrakde rest van de fotootjes staat in het album

1. Evelyne:
    26 juli 2023
    Veel mooie herinneringen hebben we daar liggen……..❤️ Kadang Kadang, de Regae-bar………